Etiketter

torsdag 28 september 2017

Matris historia

1800-1900 talshistoria




Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas,skapas och används.


  • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.

    Du har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden
    och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och välunderbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar
    Du kan
    undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla/förhållandevis komplexa/komplexa samband mellan olika tidsperioder.





Jag…
Beskriver

Mellan 3-5 faktorer
Du har grundläggande kunskaper

Mellan 6-10 faktorer
Du har goda kunskaper

Flera faktorer och någon utöver de som anges
Du har mycket goda kunskaper
Förklarar
Sambandet mellan några faktorer
Enkla och till viss del underbyggda
Sambandet mellan 6-10 faktorer
Utvecklade och relativt väl underbyggda
Sambandet mellan de flesta faktorer
Välutvecklade och väl underbyggda
Resonerar kring
Någon av sambanden, vad som är viktiga och mindre viktiga orsaker
Enkla och till viss del underbyggda
Några av sambanden mellan vad som är viktiga och mindre viktiga orsaker
Utvecklade och relativt väl underbyggda
Flera av sambanden mellan vad som är viktiga och mindre viktiga orsaker
Välutvecklade och väl underbyggda  
Använder
Några begrepp och ger några exempel som stödjer mina påståndet
Du har grundläggande kunskaper
Flera begrepp och ger flera exempel som stödjer mina påståenden
Du har goda kunskaper
Många begrepp och stödjer nästan alla mina påståenden med exempel
Du har mycket goda kunskaper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar