1800-1900 talshistoria
Genom undervisningen i ämnet historia ska
eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas,skapas och används.
- använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.
Du har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeendenoch gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och välunderbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringarDu kanundersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla/förhållandevis komplexa/komplexa samband mellan olika tidsperioder.
Jag…
|
|||
Beskriver
|
Mellan 3-5 faktorer
Du har grundläggande
kunskaper
|
Mellan 6-10 faktorer
Du har goda kunskaper
|
Flera faktorer och någon utöver de som anges
Du har mycket goda
kunskaper
|
Förklarar
|
Sambandet mellan några faktorer
Enkla och till viss del
underbyggda
|
Sambandet mellan 6-10 faktorer
Utvecklade och relativt väl
underbyggda
|
Sambandet mellan de flesta faktorer
Välutvecklade och väl
underbyggda
|
Resonerar kring
|
Någon av sambanden, vad som är viktiga och
mindre viktiga orsaker
Enkla och till viss del
underbyggda
|
Några av sambanden mellan vad som är viktiga
och mindre viktiga orsaker
Utvecklade och relativt väl
underbyggda
|
Flera av sambanden mellan vad som är viktiga
och mindre viktiga orsaker
Välutvecklade och väl
underbyggda
|
Använder
|
Några begrepp och ger några exempel som stödjer
mina påståndet
Du har grundläggande
kunskaper
|
Flera begrepp och ger flera exempel som
stödjer mina påståenden
Du har goda kunskaper
|
Många begrepp och stödjer nästan alla mina
påståenden med exempel
Du har mycket goda
kunskaper
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar